tirsdag den 2. marts 2010

Beautiful Black Women

Man skulle tro, at 00'erne var et mere åbent årti end de forgående, men det er stadig hovedsageligt hvide modeller man ser på forsiderne af de udelandske modemagasiner og runways, for slet ikke at tale om de danske modemagasiner, hvor man stort set aldrig bruger modeller af anden etniske herkomst. Argumentet er vist, at bladene sælger dårligere, når der er farvede modeller på forsiden, men kan det virkelig passe??? Personligt så jeg gerne flere forsider prydet med mørke kvinder, både fordi at jeg synes mørke kvinder er smukke, men også fordi signalværdien er vigtig. Er vi virkelig så multi-kulti, som vi går og tror?

4 kommentarer:

  1. Jeg tror ikke nødvendigvis, at man skal pålægge diverse blade at have kvinder på forsiden med anden etnisk herkomst. Indenfor politik siger man, at flertallet burde bestemme, så hvis man overfører denne tankegang til modens verden, må man konstantere, at befolkningen domineres af "hvide" kvinder, og det betyder uværgeligt også, at man som forbruger også instinktivt bedst identificerer sig med disse kvinder. Andre etniciteter bliver hovedsageligt betragtet som eksotiske og altså noget, som man forholder sig til på objektiv, observerende vis, men ikke nødvendigvis som noget noget, man selv identificerer sig med ... Så ja, signalværdi er måske vigtigt, men identifikationsværdi er det vigtigste middel, når man skal sælge varen og tiltrække sig kundens opmærksomhed ...

    SvarSlet
  2. Da jeg til modeugen så Nobelesses modeshow havde de en meget mørk model med og hun fangede mit blik med det samme, og hun var fantastisk til de bløde silkematerialer og læder. Hun er den eneste model fra modeugen som jeg husker. Jeg er total enig i, at entiske modeller er lækre fordi, at de nemlig kan have et mystik og anderledes udtryk end de meget brugte blonde modeller. Ikke at jeg har noget imod blonde modeller som fx Jessica Stam:)

    SvarSlet
  3. Hej Sanne, jeg synes dit argument er lidt problematisk: Hvide kvinder udgør ikke flertallet af jordens samlede kvindlige befolkning, tværtimod. Modemagasinerne er nok i høj grad henvendt til hvide kvinder, fordi vi er et købedygtigt publikum, og jeg mener stadig, det ville klæde magasinernes forsider, hvis der var lidt større sprædning på modellernes etnicitet.

    Jeg mener heller ikke, man skal bruge 'farvede' modeller pga. politisk korrekthed, men for at bryde og udfordre normen. Mennesker med en anden etnisk baggrund end kaukasisk portræteres i de danske medier sjældent som forbilleder, hvilket er ensidigt og en skam.

    Personligt identificerer jeg mig ikke med menneskers hudfarve, men med de egenskaber mennesker indeholder, og jeg mener, at der er noget grundlæggende galt i et samfund, hvis man som hvid kvinde ikke kan spejle sig i en kvinde med anden etnisk baggrund end ens egen.

    Jeg påskønner din kommentar, det er fint med lidt diskussion :)

    SvarSlet
  4. Min kommentar skal ses som en nøgtern konstantering af, at mode ikke blot er stillestående kunst, men en aktiv vare, som skal præsenteres og markedsføres på den mest hensigtsmæssige og indbydende måde med henblik på salg - salg af tøj, ideer, koncepter, det er underordnet. Når flertallet af det købedygtige modesegment i den vestlige verden udgøres af hvide kvinder, så kan jeg godt forstå, at modeblade også sætter blege damer på forsiden. Jeg forstår deres strategi, men er da enig med dig i, at man burde eksperimentere lidt mere. Dog må jeg endnu engang pointere, at det økonomisk set giver mening.

    Nu har jeg ikke læst sociologi, så kan ikke argumentere fagligt for mine synspunkter, men det er en udbredt "sandhed", at mennesker instinktivt søger folk, der ligner dem mest - om det er tøj, farve, meninger, materialer mm. er ligegyldigt. Tendensen kender vi alle - fra skolegårdens gruppedannelser til voksenlivets på overfladen mere modne, men i virkeligheden ensartede udvælgelsesmekanisme. Det er klart, at hvis blade ønsker at sælge sig selv bedst og hurtigts, må de analysere deres modtagere - hvis disse er hvide kvinder, så er det vel logisk, at bladene gør sit for at sikre identifikationen.

    Selvfølgelig skal alle mennesker grundlæggende identificere sig med folks indre følelsesliv fremfor deres polerede ydre, men den bemærkning er helt malplaceret i denne sammenhæng, da vi taler om mode og fysik, ikke om menneskets værdi som menneske.

    Ja, diskussion er godt, og det er netop godt at fremhæve, at modeblade altså ikke nødvendigvis er hverken semi-racistiske eller ensporede, men underkastet markedskrafterne. Om det er dem, som skal sætte dagsordenen, er en helt anden diskussion :-)

    SvarSlet