søndag den 22. november 2009

Urban turban

I starten af 1900-tallet gjorde modeskaberen Paul Poiret turbanen til en chic beklædningsdel, sammen med harem bukser, eksotiske kimonoer og levende orientalske farver. Turbanen fik renæssance i 50’erne og 60’erne og popper stadig den dag i dag op i modebilledet, senest da ikonet Kate Moss dukkede op til Costume Institute Gala iført en metallisk kjole og med en matchende turban – særdeles dramatisk!
Jeg er måske bagud med turban- moden, men det er først nu jeg føler mig klar til at springe ud i denne teatralske del af outfitet. Jeg ved ikke engang hvordan jeg vil bruge turbanen, men jeg forestiller mig at jeg vil sætte den sammen med noget mere low-key. Jeg beundrer de gamle skuespillerinder for deres divaagtige måde at bære turbanen på, men personligt vil jeg nok gå mindre glam og mere urban.

PS: I morgen vil jeg afholde en konkurrence, hvor alle mine læsere vil have mulighed for at vinde en clutch sponsoreret af Friis & Co. Jeg håber I vil deltage.









11 kommentarer:

  1. Personligt synes jeg, at turbanen er en smule for dameagtigt og fintfølende i forhold til min smag - det var i hvert fald noget min mormor elskede at tage på, når hun skulle være elegant - måske derfor associationen til den ældre, fine dame :-). Og så synes jeg i øvrigt, at de gamle skuespillerindes turbaner minder lidt om svømmehatte...

    SvarSlet
  2. *g* - Hej Suzanne, jeg tror helt klart det er en beklædnings del, der ikke falder i alles smag, men jeg er selv ret begejstret for det. Som jeg også påpeger i min tekst, så vil jeg bruge den på en mere moderne måde, måske med et par jeans, wedges og en fed kappe. Man behøver ikke tænke mormor, men tænke den i en lidt mere moderne kontekst, så tror jeg det kan se ret fedt ud :)

    SvarSlet
  3. De er så vidunderligt teatralske! Har du set billeder af Camilla Skovgaard? Hun ser fantastisk ud med en lille sort turban viklet om hovedet :)
    /Chris

    SvarSlet
  4. Hej Cirkushjælpeløs, ja det har jeg og jeg elsker hendes stil, det er lidt sådan jeg kunne tænke mig at gå klædt på et tidspunkt :)

    SvarSlet
  5. wow i love these last to photographs espically!

    http://saemsapproach.blogspot.com/

    SvarSlet
  6. Helt igennem fantasisk indlæg!

    http://www.fashion-affairs.blogspot.com/

    SvarSlet
  7. omg.. these shots are so inspirational.. i'm in love with turbans.. but i'm still a little shy to wear them sometimes! but i think they're fabulous!

    PS: i wish i could understand your blog! i like it :)
    PPS: i'm following yours now too!

    SvarSlet
  8. Hello Ljubica, first of all thanks. I was a little bit too shy to wear turbans too, but now I'm ready! - or that's what I think at least :)

    I'm thinking of writing in english, but it has to wait right now, because I'm really busy and it takes a lot of time to write bought in danish and in english.

    By the way your name sounds like you are from Jugoslavia?

    SvarSlet
  9. jeg vil gerne opmærksom på en meget nutidig turban style som jeg designede i 2006, en mere low key version som kan styles på mange forskellige måder afhængig af humør og type!
    du kan købe den for 99,- pr. stk og 3 for 250dkr. på enten trendsales/ellice turban, eller via hjemmesiden www.ellice .dk
    :O)

    SvarSlet
  10. coooooooool blog!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvarSlet