tirsdag den 21. juli 2009

Bryllup – Hvad skal man tage på?

Hvad gør man når man har modtaget en invitation til et bryllup og man ikke aner hvad man skal tage på?

Tja… det første jeg gjorde var at panikke og brokke mig over at jeg intet havde i mit klædeskab, der er værd at vise sig i, til så stor en fest. Min kæreste blev ved med at påpege, at det nu altså ikke passede, men jeg kunne slet ikke finde noget, som jeg synes var flot og passende til et bryllup.

Det var mit første bryllup og jeg var i det hele taget i tvivl om hvad man tager på til den slags festivitas? Jeg havde absolut ingen tidligere erfaringer at trække på, og hver gang jeg spurgte nogen om råd, fik jeg svaret: Don’t go white!
DON’T

Hvidt: … well ok, jeg vidste godt jeg ikke skulle konkurrere med bruden, men jeg havde en følelse af, at jeg også skulle ekskludere mine elskede jeans, mine paillettrøjer, stramme sexede nederdele samt mine småkedelige hverdagskjoler.
For fashionabelt eller for dansegulvsagtigt: Velvidende at det ikke er mig der er festens centrum, valgte jeg ikke at gå efter ekstremiteterne eller ting der stikker for meget i øjnene. Mine venner, der skulle giftes var et solidt fynsk par, som har valgt et kirkeligt bryllup, så det der med at dukke op i ting med for mange nitter og andet fashionabelt og dansegulvsagtigt grej, var heller ikke helt så passende.

Jeans: Elsker dem og jeg kunne seriøst leve i dem, men de egner sig ligesom ikke rigtigt til et bryllup. Jeans er bare for casual og det kan man godt være foruden engang imellem.
Hvordan skal man så beslutte hvad man skal have på?
Generelt kan man ud fra invitationen se hvor formelt et bryllup er. Man kan også overveje hvordan brudeparret er? Er de traditionelle eller ukonventionelle? På den måde kan man som regel pejle sig ind på, hvad man skal gå efter.
Da dette var et sommerbryllup og brudeparret både har traditionelle og ukonventionelle træk, forventede jeg at brylluppet bar præg af begge dele.
Det første jeg tænkte på var, at det skulle være en sommerlig kjole, men ikke for ’loose’, for det var hverken et strand – eller et havebryllup. Kjolen måtte gerne have lidt grafisk struktur, den måtte gerne være lidt sexet, men også elegant.

Jeg var heldig. Top Shop havde kjolen som opfyldte alle mine krav, den er sommerlig, feminin, sexet og frem for alt komfortabel og lækker at have på. Som I kan se på billedet, kan man også have den på, hvis man skal ud og se ’Harry Potter’.
DO
Bukser: Nu valgte jeg selv en kort kjole, men man kan sagtens også have bukser på, bare de ikke er jeans og de ikke er for stramme. Man kan have dem på til en sød silketrøje og et par høje hæle, for at skabe et mere afslappet look.
Cocktailkjole: Længden kan variere, men cocktailkjoler er standardklæder til de mere seriøse og formelle fester, og derfor kan det betale sig, at have en lille cocktailkjole i skabet, for lur mig om du ikke får brug for den på et eller andet tidspunkt.
Gallakjole: Nu kender jeg ikke folk der hverken fester på gallavis eller har penge til flotte gallakjoler. Det var kun en enkelt gang i gymnasium jeg havde ’sådan en’ på, men jeg ville aldrig drømme om, igen at tage den sag på til en fest, medmindre jeg havde penge til at købe en lidt dyrere gallakjole og var inviteret til en glamourøs fest.
Sort: Reglen om, at man ikke skal have sort på til et bryllup, mener jeg i dag er lidt forældet. Så længe du ikke ser ud som om du er på vej til en begravelse, er det ok at gå i sort. Nu er jeg ikke overtroisk, så jeg køber ikke det der med ’bad luck’. Blot kjolen har stil og lidt ’umpf’ over sig, så mener jeg roligt man kan tage den på.
Hverdagskjoler: Hmm… nu har jeg det lidt svært med mine hverdagskjoler, men det fine ved hverdagskjoler er, at de kan variere mellem det überkedelige og det überchice. Jeg tror, at man i disse tilfælde skal huske at vælge de rigtige accessoires, så man kan peppe kjolen op og gøre den lidt mere festlig.
Det er nogle af de overvejelser som jeg har gjort mig, nu en modeerfaring rigere, men jeg ville gerne høre jeres gode bud på, hvad man skal og absolut ikke skal have på til et bryllup.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar